Google

sobota 6. února 2010

Uhájí železničáři historické režijní ceny jízdného?

Řadu odvětví českého hospodářství může kdykoliv po 22. únoru postihnout stávka. O stávce uvažují železničáři a další zaměstnanci v dopravě. Důvodem jsou nová pravidla pro danění benefitů daní z přidané hodnoty. Protest může odvrátit pouze vyškrtnutí sporného ustanovení ze zákona o DPH.


Celkem má režijní jízdenku na železnici téměř 200 000 lidí, ačkoliv dráhy mají necelých 30 000 zaměstnanců. Na jízdenku mají totiž nárok i propuštění železničáři, rodinní příslušníci, železniční důchodci nebo zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty.

"Pánové, několik hodin před mojí řečí ptal se mne jeden kolega z koalice, budu-li mluviti. Řekl jsem "ano". "Koukejte, vy byste na to mohl poukázati, že na těch železnicích to režijní uhlí stojí sto milionů Kč ročně, jízdenky zdarma a doprava nákladů stojí 50 až 60 milionů Kč, ty zvláštní vlaky ráno, odpoledne k vůli 5-6 dětem do školy stojí zase 50 milionů." (Hluk. - (Výkřiky: Hm! Hm!) (Zápis z projevu senátora Karla Práška v roce 1925)

Jak z tohoto odstavce je možné vyčíst, s výhodami pro železničáře byly problémy vždy. V roce 1925 měly ČSD 80.000 zaměstnanců. Vždy dokázali svá stará práva obhájit.

Odborář Pomajbík označil danění benefitů podle novely zákona za útok na postavení odborů v České republice, který zásadně ovlivní průběh a výsledky kolektivních vyjednávání ve všech odvětvích. Podle něho se odbory snaží o novelizaci zákona, tj. vypuštění sporného ustanovení, tj. § 36a odstavec 3 písmeno d) zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, již od samého počátku, kdy byl zákon v Poslanecké sněmovně novelizován a jehož účinnost platí od 1. ledna letošního roku.

Žádné komentáře:

Okomentovat