Google

středa 16. února 2011

Boj mezi developelery a památkáři.

Vedle historické budovy bývalého pražského nádraží Vyšehrad, která je památkově chráněná, je naplánovaná výstavba dvou šestipatrových skleněných objektů. Se záměrem investora ostře nesouhlasí Praha 2, Klub za starou Prahu, občanské sdružení Praguewatch ani Ateliér pro životní prostředí.



Foto: ŠJů

Nádraží bylo postaveno na přelomu let 1904–1905, kdy na základě požadavku Císařsko-královského ředitelství státních drah nahradilo původní zastávku. Kdo je autorem secesní dvoupatrové budovy, není přesně známo, přisuzuje se buď Antonínu Balšánkovi nebo Janu Vejrychovi. Jako železniční stanice budova sloužila do roku 1960. V roce 1980 nechaly tehdejší ČSD budovu opravit, přičemž za opravu zaplatily 25 milionů korun. V roce 2001 ministerstvo kultury vyhlásilo objekt vyšehradského nádraží kulturní památkou. O budovu měla zájem radnice Prahy 2, České dráhy o bezplatném převodu nechtěly ani slyšet, snažily se objekt co nejlépe zpeněžit. V roce 2007 budovu a okolní areál koupila za 42,5 milionu Kč developerská firma z Vraného u Prahy, která historické objekty postupně likviduje.


Trať od Smíchova k Nádraží Františka Josefa (Wilsonovo) byla postavena v roce 1872. Roku 1882 byla Nuselským údolím podél Botiče dobudována spojka od Vyšehradu do nádraží Nusle-Vršovice. Roku 1883 bylo město Vyšehrad připojeno k Velké Praze. Do roku 1888 jezdily po trati pouze nákladní vlaky. Začátkem 20. století byla trať zdvojkolejněna.


Vedle nádražní budovy stával do ledna 2008 památkově ceněný přízemní domek bývalé čekárny z hrázděného zdiva. Součástí objektu bývala socha lva z umělého kamene, malá kašna a postavy vodníka a medvěda. Vytvořila je na přelomu 40. a 50. let 20. století kamenická dílna poblíž stavědla u Nuselského mostu. Také zmizely. Škoda vzniklá neoprávněným kácením keřů a stromů v okolí nádraží, včetně vzrostlých lip a topolů, se odhaduje na půl milionu Kč, podobná škoda je zničeném chodníku.


Praha 2 v roce 2009 plány na dostavbu budov kolem památkově chráněného bývalého nádraží Vyšehrad odmítla. Tou necitlivou výstavbou by budova nádraží ztratila svůj monumentální charakter. Navíc vysoké domy naruší prostředí pražské památkové rezervace a zastíní výhled na Vyšehrad. „Takovou šílenost musí odmítnout každý rozumný člověk,“ řekl místostarosta Prahy 2 Václav Vondrášek. Projekt, který předkládá firma z Vraného, nazval surovostí. (R.Fischer)

Žádné komentáře:

Okomentovat