Google

neděle 12. prosince 2010

Železnice opouští venkov.

Nový jízdní řád na železnici, který začal dnes platit, přinesl několik omezení především v regionální dopravě. Na některých tratích se musejí cestující smířit s tím, že jim vlak nepřijede vůbec.




Naposledy v sobotu pojedou vlaky mezi Vidnavou a Velkou Kraší v Olomouckém kraji nebo stanicemi Chrudim město a Heřmanův Městec. Od ledna pak utichne provoz na Vysočině mezi Moravskými Budějovicemi a Jemnicí, koncem února přestanou vlaky jezdit mezi jihočeskými Dívčicemi a Netolicemi. Dále bude poslední možnost projet po trati Rumburk - Ebersbach (DB), - Mladeč či spojka Tršnice - Františkovy lázně (mimo Cheb). Také trať Bruntál - Malá Morávka, bude pravděpodobně v brzké době zrušena.Zrušení těchto několika méně využívaných tratí je prakticky bezvýznamnou částí omezování regionální dopravy, mnohem významněji venkov zasáhne rušení spojů, které se dotkne většiny tratí.


Současné státní železniční společnosti se chovají, jako by se styděly za své předchůdce, kteří stavěli tratě kvůli tomu, aby především venkovskému obyvatelstvu umožnili spojení se světem, aby většina venkovských měst byla napojena na železniční síť. Politika dopravních společností je opačná, k čemuž přispěl jak rozvoj silniční dopravy, včetně individuální, tak těžkopádnost železnice. Současná idea železničních společností je: Provozovat jen tratě s výnosným provozem (jízdné+státní dotace), tedy intenzivní osobní železniční dopravu provozovat v okolí Prahy a spojit jen největší města, kde se dá předpokládat zvýšený počet cestujících, a provoz na ostatních tratích omezovat, nakonec zrušit.


Podobně, nebo bezohledněji, jako české dráhy se chovají Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které od neděle 12.prosince 2010 omezily dopravu především v dolnorakouské oblasti Waldviertel, která sousedí s jihočeskými okresy Jindřichův Hradec a České Budějovice. Zcela zrušena má být železniční doprava do okresních měst Waidhofen nad Dyjí a Zwettl. Ovšem Dolnorakušané už toho mají dost, s exodusem venkova nesouhlasí, a proto zahájili protestní akce. První den po zveřejnění jízdního řádu více než 1.000 lidí podepsalo protestní petici a na příští pátek ohlásili demonstraci v St.Pöltenu, hlavním městě Dolních Rakous.


V regionální české dopravě se ode dneška mohou těšit na více vlaků pouze obyvatelé Prahy, Plzeňského a Pardubického kraje, na druhé straně omezení nejvíce postihne jižní Čechy a Vysočinu, kde od neděle vyjede o dvě procenta méně vlaků.

1 komentář:

  1. Z internetu Českých drah jsme se dozvěděli, že byla bleskově a téměř v tajnosti zrušena železniční trať č. 326 Hostašovice – Nový Jičín.

    OdpovědětVymazat