Prakticky denně se v mediích objevují články o tom, jak České dráhy a ministerstvo dopravy ubližují nějakému Jančurovi, který by chtěl provozovat rychlíkovou dopravu.U článků samozřejmě nechybí příspěvky -náctiletých cestujících, kteří jiné autobusy nemají rádi, i když s nimi patrně nikdy nejeli.
Bývaly doby, kdy podnikatelé začínali prakticky z ničeho. Baťa založil malou dílnu, kterou postupně zvětšoval, až z ní byl největší obuvnický podnik na světě. Takový podnikatel zasluhuje obdiv. Co však zaslouží Jančura, jehož autobusy se nějakým záhadným způsobem dostaly na nejatraktivnější dálkové linky, aby odtud vytlačovaly tradiční dopravce?
V minulosti začínající autodopravce začínal s autobusovou dopravou na nějaké odlehlé neobsazené lince, a když si udělal jméno, postupně svou činnost rozšiřoval na další tratě. Podnikatelská etika je pro Jančurův podnik zřejmě španělská vesnice. Ostatně vesnice Jančuru nezajímají vůbec, jeho protekční autobusy jezdí jen mezi největšími městy a zastavují pouze v městech okresních.
"Firma může dělat jen to, na čem vydělává, " říkají velkoměstští zastánci "trhu bez přívlastků." Takový blábol ovšem neplatí na venkově - zemědělci by mohli vyprávět. Situace vůbec není tak jednoduchá, jak si uslintaní městští národohospodáři představují. Většina české půdy je ve vlastnictví venkovského obyvatelstva, přičemž vybrané daně z nemovitostí jdou do astronomických částek. Co současný stát za to venkovskému obyvatelstvu zajistí? Pracovní příležitosti? Ochranu majetku? Úřady? Nemocnice? Zásobování? Internet? Služby a další výhody, které městské obyvatelstvo má "u huby"? Mimo rozbitých silnic má venkov prakticky jen možnost chodit k volbám, v nichž je přehlasován každým krajským městem. A sporadickou dopravu, 2 - 4 spoje denně. To je příčinou vysoké venkovské nezaměstnanosti a zvýšené provozu osobních vozů.
Od postavení české železniční sítě v 19. století až do 90. let minulého století zde téměř sto procent dopravy zajišťovaly státní dráhy, které ziskem z výdělečných provozů hradily provoz na tratích neefektivních. Na rozdělení státního podniku ČD doplácí především stát, respektive daňoví poplatníci, kteří musejí financovat prodělečné provozy, zatímco výdělečné si zisk nechávají.
Je pochopitelné, že ostatní dopravci, hlavně České dráhy se "vyčuranému" Jančurovi brání. Nechat mu atraktivní rychlíkové tratě a provozovat nevýdělečné regionální tratě by z ČD udělalo úplné žebráky závislé na almužně od státu. Stát nikdy nemá peněz nadbyt, takže by na nové lokomotivy a vagony určitě peníze nezbyly. A také by mohlo nastat zvýšené rušení regionálních tratí. Co by mělo dělat obyvatelstvo vesnic, které jsou závislé na železniční dopravě, do kterých autobusy nezajíždí, ani tam třeba nevede pořádná silnice? (F.Novotný, 6.3.2010)
Bývaly doby, kdy podnikatelé začínali prakticky z ničeho. Baťa založil malou dílnu, kterou postupně zvětšoval, až z ní byl největší obuvnický podnik na světě. Takový podnikatel zasluhuje obdiv. Co však zaslouží Jančura, jehož autobusy se nějakým záhadným způsobem dostaly na nejatraktivnější dálkové linky, aby odtud vytlačovaly tradiční dopravce?
V minulosti začínající autodopravce začínal s autobusovou dopravou na nějaké odlehlé neobsazené lince, a když si udělal jméno, postupně svou činnost rozšiřoval na další tratě. Podnikatelská etika je pro Jančurův podnik zřejmě španělská vesnice. Ostatně vesnice Jančuru nezajímají vůbec, jeho protekční autobusy jezdí jen mezi největšími městy a zastavují pouze v městech okresních.
"Firma může dělat jen to, na čem vydělává, " říkají velkoměstští zastánci "trhu bez přívlastků." Takový blábol ovšem neplatí na venkově - zemědělci by mohli vyprávět. Situace vůbec není tak jednoduchá, jak si uslintaní městští národohospodáři představují. Většina české půdy je ve vlastnictví venkovského obyvatelstva, přičemž vybrané daně z nemovitostí jdou do astronomických částek. Co současný stát za to venkovskému obyvatelstvu zajistí? Pracovní příležitosti? Ochranu majetku? Úřady? Nemocnice? Zásobování? Internet? Služby a další výhody, které městské obyvatelstvo má "u huby"? Mimo rozbitých silnic má venkov prakticky jen možnost chodit k volbám, v nichž je přehlasován každým krajským městem. A sporadickou dopravu, 2 - 4 spoje denně. To je příčinou vysoké venkovské nezaměstnanosti a zvýšené provozu osobních vozů.
Od postavení české železniční sítě v 19. století až do 90. let minulého století zde téměř sto procent dopravy zajišťovaly státní dráhy, které ziskem z výdělečných provozů hradily provoz na tratích neefektivních. Na rozdělení státního podniku ČD doplácí především stát, respektive daňoví poplatníci, kteří musejí financovat prodělečné provozy, zatímco výdělečné si zisk nechávají.
Je pochopitelné, že ostatní dopravci, hlavně České dráhy se "vyčuranému" Jančurovi brání. Nechat mu atraktivní rychlíkové tratě a provozovat nevýdělečné regionální tratě by z ČD udělalo úplné žebráky závislé na almužně od státu. Stát nikdy nemá peněz nadbyt, takže by na nové lokomotivy a vagony určitě peníze nezbyly. A také by mohlo nastat zvýšené rušení regionálních tratí. Co by mělo dělat obyvatelstvo vesnic, které jsou závislé na železniční dopravě, do kterých autobusy nezajíždí, ani tam třeba nevede pořádná silnice? (F.Novotný, 6.3.2010)
Souhlas!Zvláště jedná-li se o autobusy Praha ..
OdpovědětVymazat.velké město!
To je dobře závistivej článek. Na vesnici stejně všichni jezdí auty, protože se busem nikam nedostanou. Tak proč by ti co jezdí autem měli dotovat autobusy ze svých daní???
OdpovědětVymazat"Co však zaslouží Jančura, jehož autobusy se nějakým záhadným způsobem dostaly na nejatraktivnější dálkové linky, aby odtud vytlačovaly tradiční dopravce?"
OdpovědětVymazat1. Zahadnym zpusobem???? Co je na nem zahadneho?
2. Tradicni dopravce? Tim myslite CSAD s Karosou?
"Podnikatelská etika je pro Jančurův podnik zřejmě španělská vesnice. Ostatně vesnice Jančuru nezajímají vůbec, jeho protekční autobusy jezdí jen mezi největšími městy a zastavují pouze v městech okresních."
OdpovědětVymazat1. V cem je Jancuruv podnik neeticky? Ze jezdi mezi velkymi mesty? To prece nema s etikou nic spolecneho, takze v cem je neeticky?
2. Protekcni autobusy? V cem protekcni? Nejsou dotovany statem, muze nimi jet kazdy, kdyz zaplati, kde je ta protekce a ve prospech koho?
CD neni schopno byt vydelecne ani na trati Praha-Brno, Praha-Ostrava, kde Jancura s autobusy vydelecny je. Takze neplati to, ze vydelek z trati Praha-Brno se pouzije na ztratove vesnice. Prosim ctete zde:
OdpovědětVymazat"Rychlovlaky Pendolino, vlajkové lodě Českých drah (ČD) zajišťující spojení mezi Prahou a Ostravou a také mezi Prahou, Vídní a Bratislavou, jsou ztrátové."
Zdroj: http://ekonom.ihned.cz/c1-34785140-ztratove-pendolino
Kdyz Vam jde tak o ty vesnice:
OdpovědětVymazatRadim Jančura:"všechny vlaky jsou dotovány (krom 7 ztrátových pendolín), takže žádné vyzobávání! Daný objednavatel těchto vlaků (kreje či stát) platí obrovské dotace - a smysl tebdrů je, že si objednavatel vybere dopravce, který žádá nejnižší dotace a nabízí nejvyšší kvalitu. Neexistují lukrativní tratě, toto je jen výplod chorobomyslných mozečků hejtmanů, neb všechny tratě/linky jsou dotovány. Naopak pro dopravce lepší je trať z vesnice do vesnice, kde jezdí jedna babička. Na těchto motoráčcích je malý příjem z jízdného, ale o to vyšší dotace. A když babička přestane jezdit, tak se svět nezboří. Daleko horší je přijít o stovky cestujících na velkých tratích. Nehledě na to, že ta babička mi ten vlak nezašpiní a nezničí. Takže opáčko: Lukrativní tratě jsou všechny, soutěží se proto, kdo chce méně penez z Vašich kapes daňových poplatníků"
Zdroj: http://domaci.ihned.cz/c1-39268910-jancura-on-line-uz-me-z-cssd-varovali-ze-prijdu-o-licence