Z projevu M.Jirovského na sněmu AK: "Již v průběhu uplynulého roku jsme spolu s komorou upozorňovali na výrazný propad ekonomiky podniků zemědělské prvovýroby. Propad tržeb za rozhodující komodity jsme kvantifikovali na 20 mld. Kč, z toho u obilovin o 10 mld. Kč a u mléka o 6 mld. Kč.
Naše odhady a šetření potvrdil i ČSÚ zjištěním, že ceny zemědělských výrobců se v roce 2009 oproti roku 2008 snížily na 75,2%. Rovněž EUROSTAT zveřejnil odhad, že v ČR se příjmy ze zemědělské činnosti na pracovní jednotku snížily o 24,1% oproti snížení o 12,2 % v průměru zemí EU-27. Koncem měsíce února zveřejnil odhad výsledku ČSÚ, který metodikou souhrnného zemědělského účtu dospěl k tomu, že loňská zemědělská produkce se snížila o 21 mld. na 97,4 mld. Kč (ze 118,8 mld. Kč za rok 2008, tzn. snížení o 18,1%).
Rozcházíme se ve výši odhadu hospodářského výsledku, především z důvodu rozdílné metodiky, u nás z podvojného účetnictví, u ČSÚ podle metody Souhrnného zemědělského účtu. Podnikatelský důchod ČSÚ předběžně vykalkuloval na výši 3,17 mld. Kč (oproti 9,82 mld. Kč za rok 2008, tzn. snížení o 67%).
Podle našeho názoru je podnikatelský důchod na nižší úrovni, neboť ČSÚ pracuje s některými nadhodnocenými položkami, zejména u mezispotřeby a dotací. Pro ověření našich odhadů provedl Zemědělský svaz předběžný odhad hospodářského výsledku, který se ukázal horší než jsme očekávali. Do šetření bylo zapojeno 482 podniků hospodařících na 746 tis. ha zemědělské půdy. Podniky zapojené do šetření vykázaly v průměru záporný hospodářský výsledek - 992 Kč na hektar zem. půdy se značnými rozdíly mezi kraji.
Z dlouhodobější perspektivy je pro nás životně důležitou otázkou nastavení principů a pravidel Společné zemědělské politiky EU po roce 2013. Problém je například v tom, že v Brusel dosud pracuje s pozicí ČR schválenou v roce 2008 za Topolánkovy vlády. Ta zejména preferovala zásadní redukci výdajů na 1. pilíř – přímé platby a odstranění zbývajících ochranných opatření. Bylo doporučováno především podpořit rozvoj venkova, ochranu životního prostřední a biodiverzitu, bezpečnost a kvalitu potravin. Tuto pozici je podle nás nutné urychleně změnit!" (Zdroj AK ČR, 15.3.2010)
Naše odhady a šetření potvrdil i ČSÚ zjištěním, že ceny zemědělských výrobců se v roce 2009 oproti roku 2008 snížily na 75,2%. Rovněž EUROSTAT zveřejnil odhad, že v ČR se příjmy ze zemědělské činnosti na pracovní jednotku snížily o 24,1% oproti snížení o 12,2 % v průměru zemí EU-27. Koncem měsíce února zveřejnil odhad výsledku ČSÚ, který metodikou souhrnného zemědělského účtu dospěl k tomu, že loňská zemědělská produkce se snížila o 21 mld. na 97,4 mld. Kč (ze 118,8 mld. Kč za rok 2008, tzn. snížení o 18,1%).
Rozcházíme se ve výši odhadu hospodářského výsledku, především z důvodu rozdílné metodiky, u nás z podvojného účetnictví, u ČSÚ podle metody Souhrnného zemědělského účtu. Podnikatelský důchod ČSÚ předběžně vykalkuloval na výši 3,17 mld. Kč (oproti 9,82 mld. Kč za rok 2008, tzn. snížení o 67%).
Podle našeho názoru je podnikatelský důchod na nižší úrovni, neboť ČSÚ pracuje s některými nadhodnocenými položkami, zejména u mezispotřeby a dotací. Pro ověření našich odhadů provedl Zemědělský svaz předběžný odhad hospodářského výsledku, který se ukázal horší než jsme očekávali. Do šetření bylo zapojeno 482 podniků hospodařících na 746 tis. ha zemědělské půdy. Podniky zapojené do šetření vykázaly v průměru záporný hospodářský výsledek - 992 Kč na hektar zem. půdy se značnými rozdíly mezi kraji.
Z dlouhodobější perspektivy je pro nás životně důležitou otázkou nastavení principů a pravidel Společné zemědělské politiky EU po roce 2013. Problém je například v tom, že v Brusel dosud pracuje s pozicí ČR schválenou v roce 2008 za Topolánkovy vlády. Ta zejména preferovala zásadní redukci výdajů na 1. pilíř – přímé platby a odstranění zbývajících ochranných opatření. Bylo doporučováno především podpořit rozvoj venkova, ochranu životního prostřední a biodiverzitu, bezpečnost a kvalitu potravin. Tuto pozici je podle nás nutné urychleně změnit!" (Zdroj AK ČR, 15.3.2010)
Žádné komentáře:
Okomentovat