Google

pátek 12. března 2010

Co od politiků žádá Agrární komora.

III. žádá:

1. poslance Evropského parlamentu za Českou republiku, aby:

využili spolurozhodování Evropského parlamentu o Společné zemědělské politice a prosadili vyrovnání rozdílných podmínek této politiky mezi starými a novými členy Evropské unie,

2. poslance a senátory Parlamentu ČR, aby:

a) nepřipustili přijetí novely zákona č. 95/1999 Sb. o převodu státní půdy, která by zvýhodňovala spekulanty se zemědělskou půdou na úkor těch, kteří na ní řádně hospodaří a aby přijali takovou zákonnou úpravu, která zahrne požadavky z již dřívější petice zemědělců k návrhu zákona,

b) vyžadovali od kontrolních orgánů a gestora zákona o významné tržní síle jeho důsledné dodržování tak, aby docházelo ke spravedlivému a férovému rozdělování v rámci výrobkové vertikály a zisk nezůstával z větší části u obchodu,

c) schválili právní úpravu umožňující zvýšit podíl biosložky v motorových palivech,

d) dokončili přijetí novely zákona o ochraně půdního fondu, která by výrazně zpřísnila zábory zemědělské půdy,

e) při jednáních se svými kolegy ze států Evropské unie usilovali o vyrovnání podmínek společné zemědělské politiky mezi starými a novými členskými zeměmi s důrazem na budoucí Společnou zemědělskou politiku po r. 2013,

f) se zasadili o přijetí a realizaci reálné prorůstové koncepce českého zemědělství,

g) se zasadili o plné dorovnání přímých plateb v r. 2010, ale i v rozpočtu na r. 2011,

3. vládu České republiky, aby:

a) umožnila přijetí nezbytných záchranných opatření u krizí nejvíce ohrožených oborů zemědělství, zejména v produkci mléka a v chovech prasat,

b) umožnila z prostředků Mze a MF spolufinancování národních doplňkových plateb TOP-UP na r. 2010 do plné výše obsažené v přístupové smlouvě s EU a aby respektovala tento závazek i při přípravě státního rozpočtu na rok 2011,

c) přehodnotila stávající pozici k revizi rozpočtu společné zemědělské politiky s cílem zvýšení váhy zabezpečení potravinové jistoty státu, zlepšení životní úrovně a příjmů a zastavení dalšího poklesu rozměru českého zemědělství,

d) v Radě ministrů EU prosadila opuštění historického principu rozdělování prostředků přímých plateb Společné zemědělské politiky a stejného nastavení systému i stejné výše všech plateb i dalších podpůrných nástrojů ve všech unijních zemích,

e) vytvořila podmínky pro vypracování a realizaci reálné prorůstové koncepce agrární politiky státu s cílem zabezpečení určité míry potravinové jistoty České republiky a podpory nepotravinářského využití zemědělské produkce s cílem zvýšení energetické bezpečnosti státu,

f) umožnila přesun nečerpaných finančních prostředků z rozvojových plánů nezemědělských resortů na podporu zemědělských investic nezbytných pro dodržení závazných norem EU v rámci pravidel křížové kontroly – cross compliance.



4. ministra zemědělství, aby:

a) se zasadil za realizaci požadavků sněmu vyjádřených v tomto usnesení, ve vládě,
zákonodárných sborech České republiky i v Radě ministrů členských zemí Evropské unie,

b) dokončil jednání o opatřeních k podpoře ohrožených oborů, zejména chovu dojnic a prasat a tato opatření uvedl v život,

c) obnovil práce na ustavení rizikového fondu při PGRLF a prosazoval vytvoření zvláštního evropského fondu nepojistitelných rizik na úrovni EU k částečnému řešení důsledků růstu rizikovosti v zemědělství,


d) ke zlepšení postavení zemědělských prvovýrobců ve výrobní vertikále umožnil podporu sdružování odbytových organizací zemědělců do větších celků,

e) v rámci resortních kontrolních orgánů uplatnil důsledné provádění kontroly jakosti potravin,

f) rozhodl o zpřístupnění programů PGRLF širší zemědělské veřejnosti přehodnocením metodiky stanovující bonitu klienta a zohledněním dopadů hospodářské krize do ekonomiky podniků,

g) rozhodl o využití nečerpaných finančních prostředků na programy PRV, prostředků z modulace a z Barrosova balíčku k podpoře zemědělských investic nezbytných k dodržování závazných nařízení EU v rámci cross compliance,

h) nepřipustil jakékoli snahy o prodloužení přechodného období a setrvání nerovnoprávného postavení nových členských zemí EU ve společné zemědělské politice po r. 2013,

i) aby připravil strategické záměry pro přijetí reálné prorůstové koncepce českého zemědělství do roku 2013, po r. 2013 s cílem přehodnocení systému dotací a zaměření se na následující priority:

• potravinová jistota
• nepotravinářská produkce pro energetické využití
• zajištění finanční stability zemědělců s důrazem na zastavení dalšího poklesu rozměru českého zemědělství,

j) rozhodl pro r. 2010 o dřívější výplatě přímých plateb stejně jako v roce 2009.

(Zdroj: AK ČR, 12.3.2010)

Žádné komentáře:

Okomentovat