Google

sobota 23. května 2009

Temelín bude, dálnice nebude.

Úřednický ministr dopravy oznámil, že na naplánované dopravní stavby nejsou peníze. K největšímu omezení by tradičně mělo dojít na jihu Čech, kde kvůli přeplněnosti neopravovaných silnic jsou dopravní kolapsy a dopravní nehody už alarmující.

Omezení se týká asi 25 dopravních staveb na jihu Čech, včetně třech nejdůležitějších pro region: dálnice D3 (Praha - České Budějovice), silnice R4 (Praha - Strakonice) či propojení okruhů v Českých Budějovicích.

Nedostatek peněz zastaví na jihu Čech také i další tři strategické stavby - úsek R4 mezi Lety a Čimelicemi, stoupací pruh u Rájova na Českokrumlovsku a opravu známého Ždákovského mostu přes Vltavu na Písecku.

Už před loňskými krajskými volbami bylo zřejmé, že se příští zastupitelstvo bude zabývat případnou dostavbou jaderné elektrárny Temelín. ODS stavbu před volbami podpořila, kladla ale podmínku „výrazných státních investic do našeho kraje,“ tj. především dostavbu dopravní osy kraje - dálnice. Rovněž sociální demokracie podle programu chtěla trvat na rozvoji vlastní jaderné, ale i alternativní energetiky v České republice. „Jsme připraveni vstoupit do jednání ohledně případné dostavby Jaderné elektrárny Temelín na území jižních Čech s využitím všech kompenzačních opatření ve prospěch obyvatel Jihočeského kraje,“ říkali před volbami zástupci ČSSD.

Současná krajská koalice ODS a ČSSD tedy na začátku dubna skutečně zrušila usnesení z roku 2004, ve kterém jejich předchůdci dostavbu jaderné elektrárny Temelín odmítli. Tím současný kraj výstavbu dalších dvou bloků JE schválil. Slib státu, že na českém jihu postaví komunikace, však padl s Topolánkovou vládou. Úředníci, které nikdo nevolil, prostě si mohou dovolit udělat to, co se legální vláda udělat neodvážila.

Podle Slamečkova seznamu se mimo dálnice D3 zastaví navazující úseky rychlostní silnice R3 od Českých Budějovic k hranici s Rakouskem v Dolním Dvořišti. Stejně tak budou zastaveny stavby na silnicích prvních tříd: třeba obchvat I/22 ve Strakonicích, úsek I/4 z Vimperka do Solné Lhoty směrem na hranice s Německem ve Strážném či silnice I/19 v Chýnově na Táborsku a I/34 v Lišově na Českobudějovicku. Bez peněz ze Státního fondu dopravní infeastruktury by se - z nejdůležitějších staveb - také nepostavil plánovaný obchvat obcí Hněvkov a Sedlice na Blatensku, které leží na frekventovaném tahu I/20 (Plzeň - Písek).

Sen o rozvoji Jihočeského kraje se jeho občanům i politikům zase rozplývá, Praze se nedá věřit. Od roku 1918, kdy jižní Čechy přestaly být rakouským tranzitním územím, jsou nuceny zaostávat za ostaními kraji. Obtížná dopravní dostupnost nadále bude bránit rozvoje kraje, vstupu podnikatelů i turistů, které už tak odhánějí chladící věže JET, viditelné téměř na čtvrtině území kraje.


Žádné komentáře:

Okomentovat