Google

neděle 28. března 2010

Cestování vláčkem úzkokolejky je velký zážitek.

Úzkokolejné železnice se stávají významnými turistickými atrakcemi. Pouze dvanáct kilometrů chybí ke spojení úzkorozchodných železnic v českém okrese Jindřichův Hradec a v rakouském okrese Gmünd. Je to vzdálenost mezi českým městem Nová Bystřice a dolnorakouským městem Litschau, v nichž jsou konečné stanice obou úzkokolejek. Tyto železniční trati byly stavěny na konci 19. a na začátku 20. století, a než mohlo dojít k jejich propojení, došlo k rozpadu monarchie, státy rozdělila státní hranice. Myšlenka spojit obě tratě je stará, ale oprášena byla opět v současnosti.

Levá kolej vede od Litschau, pravá od Gross Gerungs, obě končí na nádraží v Gmündu.


Dne 16. března 2010 se sešli zástupci dvou společností, které na obou tratích zajišťují provoz, a společně se starosty obou měst a zástupci Krajského úřadu Jihočeského kraje a euregionu Silva Nortica jednali o spolupráci v letošním roce.

Vagóny Waldviertelských úzkokolejek jsou udržovány v perfektním stavu.


Waldvirtelské úzkolejky spojují okresní město Gmünd s městy Litschau a Heidenreichstein (odbočka v Alt-Nagelbergu), na severu, a s městečkem Gross Gerungs, na jihu. Na těchto tratích už není provozovaná pravidelná doprava, pouze letní nostalgické turistické jízdy historickými vlaky. Tyto vlaky ročně dopraví asi 25.000 cestujících. Na severní trati byla pravidelná doprava zrušena v roce 2000, na jižní v roce 2004.
Nádraží v Nové Bystřici.

Na českém území úzkokolejky zajišťují pravidelnou dopravu cestujících i pořádají turistické jízdy historickým vlakem, taženým parní lokomotivou. Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) mají také dvě části. Na severu spojují Jindřichův Hradec s Obrataní, na jihu s Novou Bystřicí. JHMD ročně dopraví 390.000 cestujících.

JHMD při opravách tratí používají klasické dřevěné pražce.


Šéfové obou železnic se dohodli na vydávání společných síťových jízdenek, na které by bylo možně jezdit po tratích v obou státech, aby bylo možné z Gmündu jet vlakem až na českou Vysočinu (Obrataň). Dohodli i přizpůsobení jízdních řádů, přičemž v úseku mezi Novou Bystřicí a Litschau budou turisté dopravováni autobusy. Zástupci obou států jsou přesvědčeni, že kooperací obě tratě ještě více zatraktivní a přilákají více turistů.

Žádné komentáře:

Okomentovat