Na základě zavádějících informací týkajících se IT zakázek a režimu veřejných zakázek u pozemkových úprav, které se objevily v médiích (Aktuálně.cz), je MZe nuceno reagovat a stanovisko ministerstva blíže vysvětlit.
Především není možné, jak to učinila autorka článku publikovaného na serveru Aktuálně.cz, spojovat oblast zakázek u informačních technologií s problematikou veřejných zakázek dotýkajících se pozemkových úprav. Tyto dvě oblasti spolu nesouvisí, řeší se odděleně. MZe také striktně odmítá označení realizovaných organizačních kroků v těchto oblastech za jakousi zpátečnickou koncepci, která fungující systém uvrhává do náruče korupce a klientelismu.
Na dotazy redaktorky týkající se pozastavených IT zakázek MZe odpovědělo jasně a věcně. IT projekty (nikoliv tedy hotové zakázky), byly pozastaveny z důvodu dalšího přezkoumání jejich ekonomické výhodnosti pro resort MZe. Z titulu zpracování dokumentace k těmto projektům externím dodavatelům nezaplatilo dosud MZe žádnou částku. Dosud také nikdo nerozhodl o podpisu smluv k uskutečnění projektů.
Informace v médiích obsahují nepřesnosti v termínech „zakázka“ a „projekt“, které není možné pro správné pochopení věcí zaměňovat. Žádný z IT projektů navíc není nový. Informace, že se IT projekty začaly realizovat po nástupu ministra Jakuba Šebesty do funkce, se nezakládají na pravdě, všechny byly „zděděny“ po minulém vedení úřadu. Všechny IT projekty byly posouzeny z hlediska účelnosti a možnosti realizace v současné tíživé ekonomické situaci.
Pokud jde o změnu systému veřejných zakázek u pozemkových úprav, je pravdou, že do 31.8.2009 působilo v rámci úřadu samostatné oddělení veřejných zakázek, které mělo poměrně rozsáhlé kompetence v oblasti zadávání veřejných zakázek včetně několikastupňových kontrol zadávacích dokumentací. Vzhledem k tomu, že velkou část zadávacích řízení na MZe provádějí pozemkové úřady, bylo rozhodnuto, že metodickou a kontrolní roli při zadávání veřejných zakázek u pozemkových úprav přebírá Ústřední pozemkový úřad, který tyto kompetence zčásti – podle výše předpokládaného plnění - delegoval na svá krajská pracoviště – Územní samostatná oddělení. Jedná se pouze o veřejné zakázky u pozemkových úprav, ostatní veřejné zakázky řeší zadavatelské útvary ve spolupráci s oddělením veřejných zakázek, které bylo začleněno do odboru legislativně právního. Tento krok je logickým vyústěním postupného budování středního článku řízení v soustavě pozemkových úřadů. Cílem MZe je zjednodušit a zrychlit proces administrace veřejných zakázek, který úzce souvisí s právní agendou.
Je pravdou, že původní příkaz k zadávání veřejných zakázek, schválený exministrem Gandalovičem, vznikl v době, kdy pozemkové úřady byly podřízeny Zemědělským agenturám a za zadávání veřejných zakázek a uzavírání smluv byli odpovědní ředitelé jednotlivých Zemědělských agentur a pozemkových úřadů. Podkladem pro vznik tohoto příkazu byla analýza, která mimo jiné konstatovala, že zadávání veřejných zakázek v oblasti pozemkových úprav není jednotné a vyznačuje se velmi odlišnými přístupy regionálních pracovišť v rámci celé ČR. Příkaz ministra měl systém zadávání sjednotit, mimo jiné přinesl jednotné šablony a formuláře pro jednotlivé úkony v průběhu procesu zadávání veřejných zakázek. Je nutné zdůraznit, že nový příkaz řadu pozitivních prvků původního materiálu převzal, celkově by však systém měl nyní fungovat operativněji.
Petr Vorlíček
tiskový mluvčí MZe
Především není možné, jak to učinila autorka článku publikovaného na serveru Aktuálně.cz, spojovat oblast zakázek u informačních technologií s problematikou veřejných zakázek dotýkajících se pozemkových úprav. Tyto dvě oblasti spolu nesouvisí, řeší se odděleně. MZe také striktně odmítá označení realizovaných organizačních kroků v těchto oblastech za jakousi zpátečnickou koncepci, která fungující systém uvrhává do náruče korupce a klientelismu.
Na dotazy redaktorky týkající se pozastavených IT zakázek MZe odpovědělo jasně a věcně. IT projekty (nikoliv tedy hotové zakázky), byly pozastaveny z důvodu dalšího přezkoumání jejich ekonomické výhodnosti pro resort MZe. Z titulu zpracování dokumentace k těmto projektům externím dodavatelům nezaplatilo dosud MZe žádnou částku. Dosud také nikdo nerozhodl o podpisu smluv k uskutečnění projektů.
Informace v médiích obsahují nepřesnosti v termínech „zakázka“ a „projekt“, které není možné pro správné pochopení věcí zaměňovat. Žádný z IT projektů navíc není nový. Informace, že se IT projekty začaly realizovat po nástupu ministra Jakuba Šebesty do funkce, se nezakládají na pravdě, všechny byly „zděděny“ po minulém vedení úřadu. Všechny IT projekty byly posouzeny z hlediska účelnosti a možnosti realizace v současné tíživé ekonomické situaci.
Pokud jde o změnu systému veřejných zakázek u pozemkových úprav, je pravdou, že do 31.8.2009 působilo v rámci úřadu samostatné oddělení veřejných zakázek, které mělo poměrně rozsáhlé kompetence v oblasti zadávání veřejných zakázek včetně několikastupňových kontrol zadávacích dokumentací. Vzhledem k tomu, že velkou část zadávacích řízení na MZe provádějí pozemkové úřady, bylo rozhodnuto, že metodickou a kontrolní roli při zadávání veřejných zakázek u pozemkových úprav přebírá Ústřední pozemkový úřad, který tyto kompetence zčásti – podle výše předpokládaného plnění - delegoval na svá krajská pracoviště – Územní samostatná oddělení. Jedná se pouze o veřejné zakázky u pozemkových úprav, ostatní veřejné zakázky řeší zadavatelské útvary ve spolupráci s oddělením veřejných zakázek, které bylo začleněno do odboru legislativně právního. Tento krok je logickým vyústěním postupného budování středního článku řízení v soustavě pozemkových úřadů. Cílem MZe je zjednodušit a zrychlit proces administrace veřejných zakázek, který úzce souvisí s právní agendou.
Je pravdou, že původní příkaz k zadávání veřejných zakázek, schválený exministrem Gandalovičem, vznikl v době, kdy pozemkové úřady byly podřízeny Zemědělským agenturám a za zadávání veřejných zakázek a uzavírání smluv byli odpovědní ředitelé jednotlivých Zemědělských agentur a pozemkových úřadů. Podkladem pro vznik tohoto příkazu byla analýza, která mimo jiné konstatovala, že zadávání veřejných zakázek v oblasti pozemkových úprav není jednotné a vyznačuje se velmi odlišnými přístupy regionálních pracovišť v rámci celé ČR. Příkaz ministra měl systém zadávání sjednotit, mimo jiné přinesl jednotné šablony a formuláře pro jednotlivé úkony v průběhu procesu zadávání veřejných zakázek. Je nutné zdůraznit, že nový příkaz řadu pozitivních prvků původního materiálu převzal, celkově by však systém měl nyní fungovat operativněji.
Petr Vorlíček
tiskový mluvčí MZe
Žádné komentáře:
Okomentovat