Google

pondělí 30. března 2009

Cyklisté po železniční trati zatím nepojedou.

Regionální železniční tratě, které kdysi pro obyvatele okrajových oblastí byly doslova požehnáním, současnému tempu doby nestačí, proto nejsou využívány a provoz na nich je omezován a rušen. Úbytek zákazníků zřejmě mnohem více než české dráhy postihuje dráhy rakouské - také tratě, které z dolnorakouského vnitrozemí směřují k jihočeské státní hranici.




Už delší dobu existuje plán na úplnou likvidaci železniční trati Göpfritz - Gross Siegharts - Raabs a.d.Thaya (7 km od české hranice). Osobní doprava na této trati skončila 27. 9. 1986, nákladní 31. května 2001. Bylo navrženo její využití jako turistické cesty pro cyklisty a pěší turisty. Oblast dolnorakouského Podyjí je hojně navštěvovaná turisty. Starostové obcí Göpfritz, Ludweis-Aigen, Gross Siegharts a Raabs, které na trati leží, na začátku března jednali se správou nemovitostí OBB. K dohodě nedošlo.

Podobné plány byly také na nevyužívanou železnicí Waidhofen/Thaya - Fratres -Slavonice. Rakouské dráhy vložily do projektu velké peníze, ale vyhlídky na realizaci jsou v nedohlednu.

Třetí trať, která směřuje na sever, k české hranici, je úzkokolejka Gmünd - Litschau (s odbočkou na Heidenrechstein). Dne 1.6.1986 zde skončila pravidelná osobní doprava (místo vlaků jezdí podél trati autobusy), 29.5.1992 skončila doprava nákladní. Od roku 2001 trať má soukromá
firma, která v letním období provozuje pravidelné rekreační jízdy.

Starostové předpokládali, že ÖBB na likvidaci tratě Göpfritz - Raabs prostředky na odstranění kolejí získají prodejem budov a nemovitostí, které jsou na trase, a trať bezplatně předají. Mysleli si, že dráha se trati chce zbavit, protože i při dlouhodobém nevyužívání trati, je zodpovědná za bezpečnost na ní.

Starostové se přepočítali. ÖBB jenom na odstranění kolejnic a pražců požadují od obcí 800.000 euro (21 mil. Kč). "Pokud budou rakouské dráhy mít takhle nesmyslné požadavky, nemá další jednání smysl," řekl starosta Raabsu Rudolf Mayer. Také představitel svazu turistiky v Raabsu Franz Strohmer řekl, že za těchto podmínek považuje věc za mrtvou.

Mluvčí ÖBB Christopher Seif hájí kroky svého podniku: ÖBB jsou hospodářskou organizací a nemohou žádné nemovitosti rozdávat, to by bylo rozkrádání státního majetku. Trať rakouských drah může být předána jen tomu, kdo zaplatí. Za půdu a zemní stavby ÖBB požadují tržní cenu, jaká je v regionu běžná, zařízení jako mosty a podjezdy budou prodány za účetní zůstatkovou hodnotu.

Tím jednání skončilo, pokud země Dolní Rakousy bude souhlasit s podmínkami, ÖBB přistoupí k dalšímu jednání.

Žádné komentáře:

Okomentovat